Segling Estland


                                               
Dag 1
Då var vi äntligen på väg! Efter att ha kämpat med att få den nya sprayhooden på plats kom vi till slut iväg om än ett par timmar senare än planerat. Sprayhoodens rostfria båge blev klar betydligt senare än tänkt och det var sedan riktigt svårt att komma åt att borra hål genom skrovet så att skruvarna till bågens fästen kunde skruvas fast. Men det gick till slut!
Planen är att segla rakt över Östersjön ca 130 nm från Sandhamn mot Estlands kust och angöra Dagö (Hiiumaa). Dagö är Östersjöns största ö näst efter Gotland. Vi seglar inte via Ålands skärgård som många annars väljer. Vi vill ju prova på det här med långsegling! Själv har jag aldrig nattseglat överhuvudtaget, så det här blir spännande! Efter Dagö, som är en av de två stora öarna väster om fastlandet, har vi tänkt oss gå söderut till Haapsalu på fastlandet och sedan till Kuressaare på Ösel (Saaremaa). Vi skulle gärna besöka Pärnu i Rigabukten också men vi tror inte vi hinner med det. Hemfärden blir förmodligen via Gotland.

Dag 2

Vi ligger kvar i närmsta badviken och fixar med en del småsaker som inte hunnit komma på plats. Vi startar igång Windexen igen men lyckas inte få den att visa vindhastigheten. Den är fortfarande inte okey efter åskovädret förra sommaren.


Dag 3
Vi kastar loss fram på dagen, efter all tidigare stress tar vi det lugnt. Nu är det semester! Efter motorgång i svaga vindar får vi iallafall en fin, om än tidskrävande, kryss över Möjafjärden. I sen kvällning angör vi viken strax utanför Sandhamn.


Dag 4
På morgonen lägger vi till vid gästbryggan i Sandhamn. Efter anvisning av de unga hamnvärdarna kan vi med stor välvilja från övriga båtar klämma in vår breda båt vid stora seglarbryggan. Ett 10-tal personer hjälpte till genom att flytta sina båtar åt sidan, fendrar lyftes för att sedan med möda klämmas ned igen när vi tryckt in oss på plats. Tacksamhet! Vi lunchar på pubens uteservering med kall öl och utsikt över folkvimlet och båtarna, härligt! Efter besök på bageriet kan vi sedan koppla av på däck med bästa utsikten över konserten på Seglarbryggans scen.














Dag 5
Efter assistans från ett flertal hjälpsamma människor lyckas vi klämma ut båten från bryggan vid 11-tiden. Efter påfyllning av vatten och diesel kan vi så stäva ut på öppet vatten. Nu sätter vi kurs 90 gr mot Lehtma, hamnen på norra Dagö i Estland.
Till en början har vi sol och god halvvind men så småningom svänger vinden till syd/sydost och vi ligger på pinkryss så högt i vind vi kan. Vi får under kvällen regnskurar då och då och sjön börjar bygga upp en del. Hållidej seglar ändå på lugnt och stadigt genom sjön. Vi äter middag och diskar, det går bra. Vi turas sedan om att sova 2 timmar i taget. Vi har roderkammen i och det räcker för att hålla båten på så stadig kurs att jag kan sitta under sprayhooden och läsa så länge ljuset räcker till. Under min sista nattvakt kl 04 tänker jag att vi nu kommit alldeles för långt mot Finska kusten och att vi kanske borde ta ett kryssben för att komma närmare vårt mål.





















Dag 6
När Micke väcks kl 06 tänker vi starta motorn för att få ström och samtidigt lite snabbare återta rätt kurs eftersom vinden nu mojnat....tänkte vi ja, men motorn vill inte alls starta! Vi som aldrig haft problem med den förut! Efter en del meckande utan resultat guppar vi drivande omkring mitt på Östersjön och diskuterar hur vi ska göra. Vi bestämmer oss till slut för att vända! Vi vågar nog inte riskera att angöra en okänd kust och hamn utan motor, dessutom skulle det hinna bli mörkt eftersom det nu har gått en hel del tid, förutom att kursen under natten också fört oss för långt norrut....Stämningen är minst sagt dyster och vi känner oss väldigt besvikna men kl 08.00 vänder vi tillbaka mot Sverige och Sandhamn. 

Medan jag styr håller Micke naturligtvis på och meckar med motorn och plötsligt startar den och går som en klocka! Vi spekulerar i om problemet kan ha varit att kylvattnet inte togs in som det skulle pga båtens lutning eftersom vi seglade samtidigt som motorn var igång. Vädret är nu lugnt, vinden har mojnat och solen skiner. Äsch, vi vänder mot Estland igen! Vi kan dessvärre inte få någon väderprognos härute så vi vet inte hur det ser ut inför kvällen, vi hade ju tidigare planerat att vara i hamn till dess. Det kommer också vara mörkt när vi ska leta oss in i hamnen. Lite nervösa är vi men ändå nöjda med att vara på väg mot målet igen trots allt!
































Vi går för motor nu pga fel vindriktning och vi har inte tid att kryssa... På eftermiddagen börjar det regna av och till och vinden ökar. Vid 22-tiden har vi nått Estlands kust och börjar äntligen runda Dagö. Vattnet är nu riktigt grunt precis som hela kusten är utanför Estland i dessa farvatten mellan Dagö, Ösel och det estniska fastlandet. En stor öppen fjärd kan ofta bara vara segelbar i en smal, 2 meter djup kanal. Vattnet utanför kanalen är då bara knädjupt med vassa stenar och sandrev. 

Det är nu hög sjö från sidan, vågorna vräker på från hela Östersjön och det krävs stor koncentration att hålla båten stadigt i den smala rännan som plottern visar som enda farbara led. Regnet vräker ner och det har blivit helt mörkt. Micke sitter och hukar vid rodret i regnet och kämpar med kursen, jag försöker följa med på papperskortet och pricka av fyrar för säkerhets skull, men har ingen direkt uppgift och börjar få panik. Går vi på grund i det här vädret blir det snabbt riktigt illa! (Jag är senare grymt besviken på mig själv att jag kände mig så panikslagen, men det var trots allt bara min andra natt någonsin till havs och i mörker. Jag har heller aldrig varit ute i så dåligt väder på båt någonsin) Klockan 01.20 styr vi med hjälp av ledfyrarna äntligen in bakom pir-armarna i Lehtma hamn och lägger till.
































Dag 7
Vi sover ut och torkar dynor och kläder. Hamnkapten kommer och knackar på vid 14-tiden, och undrar på stapplig engelska om det inte är dags för inklarering. Vi uppger varifrån vi kommer och vart vi är på väg, i övrigt behövs inte längre någon speciell inklarering. Hamnen Lehtma ligger ensligt på Dagös norra spets. Hamnen är liten och hamnbyggnaden enkel. Efter en efterlängtad varm dusch hyr vi en bil av hamnkapten och åker in till Dagös huvudort; Kerdla. Där äter vi en väldigt god och väldigt billig 3-rätters middag med estnisk öl till. Lammkött tillagat på olika sätt är en vanlig rätt på menyn här och portionerna är väl tilltagna.


Jag trodde jag beställde sparris...estnisk specialité inte helt i min smak....

Dag 8
Från 1561 tillhörde Estland Sverige. Dagö är en genuin gammal "svenskö" och här har både Gustav II Adolf och Carl Magnus Stenbock huserat på 1600-1700-talet. År 1710 erövrades Dagö av ryssarna och i slutet av 1700-talet förvisades över 1000 Dagösvenskar till södra Ukarina. År 1944 återerövrade Sovjetunionen Estland som sedan var en sovjetrepublik ända fram till 1991 när man utropade sin självständighet. 

Vi tillbringar dagen med att åka runt på ön i hyrbilen; på många håll ser det ut som om tiden stått stilla sedan krigsslutet samtidigt som det på många ställen byggs nytt och fräschas upp. Vi promenerar i den vackra naturen, besöker en ullfabrik där vi köper med oss fina stickade koftor och mössor, vi fikar och äter gott på ett steakhouse.




Dag 9


Idag blåser det en nordlig vind och vi avseglar på förmiddagen mot staden Haapsalu på fastlandet, ca 35 sjömil. Det är med våra svenska mått mätt väldigt långa distanser mellan hamnarna i Estland, vanligtvis 60 - 80 sjömil eller mer och man kan inte ligga fritt och ankra någonstans längs vägen utan är hänvisad till utmärkta leder och hamnar.Väl framme följer vi en lååång inseglingskanal mot hamnen, enbart 3 m djup, men väl utmärkt med bojar så det går bra.


Trångt att möta denna storlek på båt i rännan




Haapsalu är en gammal kurort som en gång tillhörde Sverige. Längs Estlands kust finns många gamla "fina" badorter. De var ett populärt resmål för välbeställda svenskar under mellankrigstiden. Haapsalu är en charmig stad med mysiga restauranger och fina trähus. Hamnen är väl skyddad och ligger mitt i staden. Vi lade till vid en helt nyutbyggd del av hamnen; mycket fräsch och fin med duschar a´la lyxhotell. Överhuvudtaget så håller de flesta hamnar mycket hög standard jämfört med Sverige och det byggs ut nytt överallt. Vi gav oss iväg för att upptäcka staden till fots och besökte bl.a den borg som inspirerade IlonVikland när hon gjorde illustrationerna till Astrid Lindgrens sagor om Ronja Rövardotter. 



Utsikt från borgen


Vi tittade också in på ett intressant järnvägsmuseum med riktiga gamla ånglok och beställde storfika på mysigt café. Tillbaka i hamnen hittade vi ett annat svenskt par som seglat över som vi utbytte lite erfarenheter med. De hade besökt ett spa och fått prisvärda behandlingar. 



























Dag 10
Vi ger oss av mot ön Ösel och hamnen i staden Kuressaare. Dit är det 80 sjömil så vi gör ett stopp för övernattning i Kuivastu hamn på Muhu på vägen efter ca 35 sjömil. Vi går för motor, det är så trångt i lederna så det går inte att segla. Kuivastu är en nybyggd hamn vid färjeterminalen, inte speciellt charmig, tyvärr. Vi äter snabbmat på hamnens lilla matställe. Tyvärr ser vi på väderprognosen att vi också kommer bli kvar här under morgondagen pga. dåligt väder och motvind.


Dag 11
Sovmorgon och en del fix på båten. Vi tar en buss in till byn, vilket visar sig vara tre fyra hus, det är allt! Där finns dock en liten fiskerestaurang med en mysig trädgård. Här äter vi lunch, sedan kommer ett rejält oväder med åska och ösregn, så vi passar då på att fika här också. Har man semester och gott om tid så har man! På kvällen kommer solen åter lagom till middagen och ett glas vitt i sittbrunnen. Vi lägger in morgondagens kurs till Kuressaare på Ösel i plottern och går tidigt till sängs för att hinna hela vägen före kvällningen imorgon.



Dag 12
Avfärd kl 7.00 först med bra vind, men tyvärr mojnar det frampå dagen. Från lunchtid blir det motorgång. Det är 45 nm till Kuressaare och vi närmar oss hamninloppet i kvällningen vid 20.30. Då har vinden äntligen ökat igen till segelbar nivå men har nu svängt till sydvästlig = närapå motvind. Även här är det en lång grund kanal utgrävd in till hamnen, vi passerar gräsbevuxen mark med fåglar som spatserar omkring bara någon meter från båten på bägge sidor...
Väl framme lägger vi till i en stor,fin hamn och firar med en prisvärd middag på seglarrestaurangen tillsammans med det svenska paret från Haapsalu som vi råkar på igen. Trevligt!

Till synes stor fjärd men bara 3,1 m djup i leden och grundare i övrigt.


Insegling till hamnen


Dag 13
Sovmorgon och lite städning och en dusch innan stadsrundtur.Vi lunchar på en mysig restaurang i en gammal väderkvarn där vi dricker inhemsk färsköl i stora krus; gott men med väldigt hög alkoholhalt märker vi snart! I stadsparken i Kuressaare ligger biskopsborgen, en intakt medeltida fästning. Borgen är nu ett museum där vi får ta del av kusliga detaljer som dåtidens sjukvård, tortyrredskap och fängelsehålor. Till kvällen blir det te o mackor i kajutan ihop med en spännande talbok. Det blåser friskt nu, ca 15 m/s, men hamnen ligger skyddat och fint.



Färsköl och mörkt rågbröd att dippa i vitlöksröra

Dag 14
Vi handlar lite presenter i stan och lunchar. Tillbaka i hamnen hittar vi några fler svenskar, de har fått skön spabehandling till väldigt lågt pris. Vi tar det lugnt i båten, njuter av kvällssolen och planerar rutten för imorgon. På kvällen äter vi middag på en restaurang vid vallgraven runt borgen.


Dag 15
Svag vind, bara ca 3 m/s när vi ger oss iväg på morgonen men vi seglar ett par timmar ändå. Vid 14-tiden måste vi ändå gå över till motorgång; det blir inte mycket seglat här i Estland! Vi angör Montu hamn vid 17-tiden efter 30 sjömil. Montu är ett nödvändigt stopp på vägen, det är en nedlagd färjeterminal egentligen och ingen gästhamn, men vi är en 7-8 båtar som lägger till vid den höga pirarmen. Man får klättra upp på piren med hjälp av stora däck som hänger längs pirväggen. 


Dag 16
I total stiltje går vi vidare på morgonen för motor med kursen inställd på Fårö, Gotland, ca 100 sjömil. Det blir solbad på däck. Vi siktar några sälar!







Efter solnedgången vid 21 kommer så vinden, vi sätter segel och gör iallafall en 4-5 knop...
Under natten ökar vinden, mörka moln byggs upp och sjön som vi har snett in om aktern blir väldigt rörig och gropig och bökig att parera. Det är också en hel del båttrafik, både stora lastfartyg och fiskebåtar att hålla ögonen på i mörkret. För den som ska försöka sova blir det heller inte lätt eftersom båten rullar och dyker i vågorna och allt som kan skramla ombord gör det oavbrutet... De sista timmarna mojnar vinden igen och vi får gå för motor men sjön är fortfarande hög. Det blir en tuff överfärd där vi trötta får sitta och parera vågbergen hela natten.

Dag 17
Vi närmar oss Fårösund vid 10-tiden på förmiddagen. Plötsligt ser vi att varningslampan för hög motortemperatur lyser! Det finns absolut ingen vind och vi har inget annat val än att gå vidare mot hamnen för motor... 
Vi lägger äntligen till efter ytterligare en halvtimme och somnar sedan tvärt bägge två, helt utmattade. Vi vaknar till först på eftermiddagen. Ringer barnen och checkar in i hamnen, duschar. Vi är så glada att vara på Gotland , vår favoritö, och förtränger motorproblemen idag. Imorgon räknar Micke med att dyka på huvudet ned i motorn och förhoppningsvis lösa det hela. Nu tar vi istället bussen in till Visby, sätter oss i kvällssolen i Visby hamn och äter och dricker gott. Vi vandrar upp mot gamla stan, äter glass och fikar i den ljumma sommarkvällen. Sedan blir det 21-bion innan sista bussen går hem till båten.







Dag 18
Micke tar sig an motorn med gott mod, själv går jag och handlar och besöker en lokal marknad. Dessvärre får Micke ingen ordning på motorn trots en hel dags mekande och rådgivning per telefon med en släkting som är duktig på dieselmotorer. Hamnvärden är ledig eftersom det är Söndag och ingen svarar på de två båtvarv som vi googlar fram ska finnas på Gotland. Suck! Vi får ta nya tag imorgon...





Dag 19
Ytterligare försök med motorn utan resultat. Vi får fatt på hamnvärden och han lovar att vi kan få ligga kvar till en låg kostnad om motorstoppet blir väldigt långvarigt. Panik! Långvarigt...vi måste ju hem och jobba om några dagar och hunden ska hämtas hos hundvakterna.Vi skulle avseglat idag enligt plan! Tankarna far ...måste jag åka hem i förväg med färjan och när vi får fatt på någon som kan hjälpa oss med motorn - vad kan det kosta? Har motorn skurit? Hur får vi då hem båten?
Vi får kontakt med en trevlig och hjälpsam person hos Sjöassistans som ger oss kontaktuppgifter till en mekaniker på det enda varvet på Gotland som kan se över motorn. På det andra varvet har man semesterstängt! Mekanikern kan komma men först imorgon måndag. Jaha, inget mer att göra åt saken just nu alltså och därför meningslöst att oroa sig. Vi går och äter pizza, hyr cyklar och njuter av den vackra gotländska naturen. Vi cyklar till Valleviken där det finns gamla gjutformar av Allegro-båtarna, intressant! Här finns också en gästhamn och en restaurang där vi äter gott. Vi hinner precis hem till båten i tid innan ett skyfall vräker ned med blixt och åska och det blir till att krypa in i kajutan med boksaga och värmaren igång, ganska mysigt.


Utsikt från fiket i Valleviken

Dag 20
Nervös väntan på servicemannen... Vid 11-tiden är det klart, det var luft i vattensystemet och temperaturmätaren är sönder. Phu! Vi skyndar oss att handla proviant och göra iordning båten för avfärd. Vid 13-tiden är vi äntligen på väg mot Sandhamn. Det blåser rätt bra, vi får segla revat till en början. Det är också hög sjö pga gårdagens åsk-och regnoväder. Men bara ett par timmar senare mojnar vinden och båten rullar hopplöst fram och tillbaka i vågorna utan tillräckligt med vind i seglen. Vi provar alla möjliga segelvariationer men till slut blir det motor igen. Det är verkligen omväxlande väder på Östersjön! Och så småningom ökar ju vinden igen och vi får bra driv nästan hela natten och månsken därtill. Det är en stund vid 3-tiden som det mojnar ett tag, men nu har vi lärt oss att det bara är att vänta ut.

Dag 21
Vi angör en vik utanför Sandhamn vid 8.30. Eftersom vi kommer utifrån havet och är frusna efter våra stillasittande nattpass så behåller vi fulla sjöställ på när vi äter frukost trots solen i sittbrunnen. Samtidigt börjar våra morgonpigga båtgrannar ta på badkläderna. Vi har ju bara sovit 2-timmar i taget och inte så mycket då heller så vi slänger oss sedan i koj för efterlängtad sömn trots att solen skiner från klarblå sommarhimmel. När vi vaknat till senare på dagen går vi Husaröleden upp i fin vind ca 11m/s så det går undan. Vi ankrar på svaj i en vik för natten, städar upp i båten efter överfärden och somnar tidigt.


Dag 22
Vi lägger till i hemmahamnen Österviken efter en spännande, lärorik och rolig resa om än med jobbiga inslag i form av motorproblem. Nu ska motorn gås igenom ordentligt och vi ska lära oss mer!







SAMMANFATTNING:
Det var verkligen en upplevelse att långsegla, på gott och ont, man förstår verkligen vitsen av att ha autopilot tex. för bekvämligheten och ombord. 
Estland var ett fint, prisvärt och trevligt land att besöka, på lagom avstånd för en semestertripp. Det är med våra mått mätt mycket hög standard på hamnarna, dock långa avstånd emellan dem. Sedan är som sagt de estniska vattnen mycket grunda, därför krävs det bra och uppdaterade sjökort. Man bör hålla sig till de prickade farlederna, ibland måste man hålla ut 5-6 sjömil från närmaste land! De grunda vattnen gör också att naturhamnar är ovanliga. När man angör en hamn så börjar man med att leta reda på en angöringsboj, ofta långt ifrån land, från den går sedan en bojad led in mot hamnen. Vi är helt nöjda med vår första långsegling och Estland rekommenderas varmt av oss som ett spännande seglingsmål på semestern!