Renovering


Däck och rufftak:
Det gamla teakdäcket hade gjort sitt efter 30 år. Vi hade provat att nåta i nytt där gamla nåten släppt men däcket läckte och var i så dåligt skick att vi till slut var tvungna att åtgärda det från grunden. Det har nu ersatts av ett nytt däck av kork från Antes Båtvarv. Kork är miljövänligt, isolerar bra, ljuddämpar och är behagligt att gå på både vid kyla och värme. Innan korkdäcket kunde läggas plastades alla skruvhål igen och däcket plastpest-behandlades med epoxyfärg från De Ijssel Coatings. Vi passade också på att måla om rufftaket, däcksargen och sittbrunnen där gelcoaten var gammal och trött. Det lackades med en tvåkompnentfärg. Det var ett långsamt och stort arbete. Det som tog längst tid var att ta bort den gamla teaken, att slipa bort lim och spackel och att täta plastdäckets alla skruvhål.

Innan arbetet kunde börja fick Micke bygga en ny båtställning i trä som medgav större rörelseutrymme på däck. Båten måste ju vara täckt och skyddad från regn under arbetet. Sedan monterades allt på däck och rufftak bort. Detta tog lång tid och innebar också att t.ex. montera bort toaletten och stora delar av innertaket! Sedan skulle alla hundratals skruvar skruvas ur däcket. Efter det togs teakribborna bort; delvis med hjälp av stämjärn men på många håll satt de faktiskt rätt löst pga vatteninträngningen under teaken. De gamla limresterna togs sedan bort; mestadels för hand och med kniv men i slutfasen med en roterande stålborste på vinkelslip. Spacklet fick delvis bilas bort med en liten bilmaskin och flatmejsel. När däcket var rengjort kunde alla skruvhålen plastas igen med epoxy. Runt en del skruvhål samt runt röstjärnen fanns det dessvärre fukt i sandwichlaminatet! Distansmaterialet gröptes därför ur ca 5 cm runt hålet. Efter uttorkning fylldes utrymmet igen med epoxy. Nu var däcket äntligen tätt!

Efter dammsugning, tvättning och avfettning målades sedan däcket med en primer. Därefter spacklades däcket upp i två omgångar med epoxyspackel. Detta för att göra däcket jämnt och plant som en förberedelse för korkläggningen. Slipning efter detta och även lätt slipning av rufftaket. Dammsugning och tvättning igen. Sedan målades både tak och däck i tre resp. två lager med epoxyfärg. Efter slipning igen, noggrann dammsugning och tvättning kunde sedan rufftaket målas i 2 lager med lackfärg och sedan ett sista lager med halkskyddsfärg på vissa ytor.







Nu var det dags att lägga korkdäcket. Detta levererades i långa ribbor med nåtspår på ena sidan. Först limmades ramarna med något bredare ribbor runt sittbrunnen och luckorna. Sedan lades aktern som delades upp i flera mindre partier, därefter bredgångarna och sist fören med sin mittfisk. Alla däcksdelar mallades först noggrant ut på kraftiga pappskivor. Ribborna sågades med sticksåg men vid längsgående sågningar användes en bordssåg. När alla ribbor var klara lades de på plats för kontroll att allt passade. Varje ribba numrerades och lades åt sidan. Sedan kunde ett parti i taget limmas mot däcket, man hade ca 30 min på sig vid varje parti. Ribbornas kortsidor limmades med en binder som blev osynlig. Efter härdning kunde fogarna nåtas. Överflödig nåtmassa skars bort och däcket slipades som en sista finish. Under vintern/våren ska allt skruvas på plats igen med nya ventiler, knapar och grabräcken, nya påfyllningsrör för vatten och tömning av toalettavfall. Vi kommer förstärka korkdäcket med metallplattor under mantågsstöttorna och efter tips lägga butylgummimassa i utrymmet runt röstjärnen som tätning innan skyddsplattorna skruvas fast.









Vi är väldigt nöjda med resultatet, vilket är tur eftersom hela arbetet var betydligt mer tidskrävande och även dyrare än vi från början hade räknat med!
Vi fick mycket bra support och utmärkt hjälp och information via både mobil och mail från både Andreas Tedbrant på Antes Båtvarv som är återförsäljare för korkdäcket samt av Oscar Hedberg på Hedbergs Industri som säljer epoxybehandling och lackfärg från De Ijssel i Holland. Hedbergs Industri har ett väl genomarbetat schema för hur hela arbetet ska läggas upp som vi tyckte var avgörande för bra resultat.

Ytterligare renoveringar:
Peke: är inköpt som klarar ankare på 25 kg o är förberedd för fäste av codezero- segel. Vi funderar på att fylla igen utrymmet i sargen med epoxy just runt fören som förstärkning av infästningen av peken.
Ankarspel: behövs till fören samt uppdatering av ankarboxen.
Ruffen: håller på att måla alla stuvfack o även kölsvinet. Målar även träpanelen vid kojerna vit för fräschare känsla och ljus. I garderoben och vid en koj har vatten tidigare läckt in och man kunde känna en svag mögellukt. Här har vi därför tagit bort träpanel och isolering , slipat bort limresterna, tvättat o målat. Nu ska nya träspant limmas fast som träpanelen kan skruvas i och ny isolering + panel sättas på plats.
Dynor: efter flera dyra offerter bestämde vi oss för att försöka oss på att göra nya dynor själva. Vi köpte bra madrasser på Jysk och tyg, vadd, knappar m.m hos Östersjökompaniet i Stockholm. De blev fina!
Kök: Ny gasolspis är installerad. Nya vattenslangar är dragna till diskhon, både för dricksvatten och för sjövatten. I köksskåpen togs i samband med detta den gamla isoleringen bort, limmet slipades bort, sedan ny färg + ny isolering. Vi ska sätta in mer ljus här och lägga in en ljus plastskiva under diskhoarna istället för det slitna trämaterialet.
Mast & rigg: Vi har monterat rullfock Furlex och rodkick Seldéns med singelrevbom, nya fall och däcksring för masten i rostfritt. Den gamla focken kunde sys om hos Boding Segel och används på rullfocken. Segel ska köpas: code zero och trysail samt ev. ny fock. En strumpa till focken ska beställas.
Vi har också dragit fallen ned till sittbrunnen. Micke tog hål genom plogen, avgränsade ett område runt hålen med byggskum och fyllde sedan utrymmet med epoxyplast i omgångar. Det fungerade bra och när det härdat kunde hål tas för fallen genom plogen och winchar och avlastare för detta kunde skruvas fast.
Motor: extra bränslefilter installerat samt dieselmätare. Total genomgång av motorn pågår nu. Den lyftes ur med hjälp av en lastbil med lyftkran. Sedan tvättades motorutrymmet och målades med färg för kölsvin. Alla gammal motorrumsisolering togs bort och sedan var de ett tufft jobb att få den allt gammalt kontaktlim. En blandning av borttagningsmedel för silikon, inköpt på Biltema, slipning och tvättning med thinner fick bort kletet till slut. Sedan kunde ny isolering sättas in.. Så här fint blev det:



Gasol: Nya gasolslangar till spisen.
Värmare:  fick monteras bort i samband med däcksbytet. Vi var nöjda med vår gasolvärmare från Aga, men den var ju väldigt gammal. Vi har läst att den kan lämnas in för översyn, ev. gör vi det men troligen blir det en ny värmare istället.
Skrov: Dop och namnstripe på bägge sidor!
Köl & botten: båtbotten och kölen är sandblästrad. Vi har båten upplagd på tomten och Blästringskungen kom ut med en bil och två man. Blästringen var avklarad på två timmar och all lös färg togs med, mycket smidigt! Sedan har plastpestbehandling med epoxyfärg och epoxyspackel och epoxyfärg i flertal omgångar gjorts. Sista epoxylagret lägger vi på strax innan målningen av bottenfärg inför sjösättning i vår. Epoxy-systemet kommer från De Ijssel Coating.

http://www.blasterkungen.se/blastring.html

Genomföringar: alla genomföringar har tagits bort och ska bytas ut. Vi valde genomföringar av Nya Zealändska företaget True Design i komposit. Vi hade också åtta spygatter; hål genom däcket och in i båten där plastslangar var fästa och ledde vattnet ut genom nya hål under vattenlinjen. Båten har troligen varit lättare tidigare och då har hålen mynnat ut över vattenlinjen. Nu kändes det inte optimalt med så många hål under vattenlinjen rakt in i ruffen. Man kom heller inte åt dessa överallt inifrån båtem om läckage skulle uppstå. Vi plastade därför igen hålen i skrovet och ska lösa avrinningen från däck med hjälp av slangar som mynnar ut längst akterut i båten samman med självlänsarna från sittbrunnen. Vi hoppas det ska vara en lösning som fungerar bra.
Kapell: ny sprayhood mallades och syddes av kapellmakare Anders Skalin i Furusund, Norrtälje. Rostfria rör till denna böjdes och svetsades. Sidoskydd i kapellväv sydde vi själva.






El: Solpanel har vi monterat, ny el är dragen i masten, en topp-lanterna i LED är monterad i masttoppen med hjälp av en självtillverkad fot i rostfritt, däcksbelysning är uppsatt i masten och ny el dragen till köket. Fler LED-lampor ska snart monteras in lite här och var.
Vatten: främre vattentanken är rengjord med hjälp av klorin och borstar av olika slag. Svårt! Ny inspektionslucka tillverkad i rostfritt. Men vi har nog gett upp tanken på att använda detta som dricksvatten. Däremot att diska, tvätta sig o kanske koka kaffe känns ok. Aktre tanken däremot är i rostfritt och kunde lyftas ut i samband med urtaget av motorn. En lucka till ska tas upp i toppen av tanken eftersom ett skvalpskott fanns o hindrade rengöring ordentligt. Denna tank räknar vi med ska kunna användas för dricksvatten. 
Fönster o luckor: främre luckan var slut och har fått nytt glas + isolering. Nya fönsterrutor i uv-beständig lexanplast (polykarbonat) är tillskurna och hämtade hos glasmästaren och ska monteras på plats i vår.
Sittbrunnen: har slipats, epoxybehandlats och lackats. Nya plastluckor har gjutits istället för de befintliga gamla träluckorna. Först snickrades en form och sedan fick vi den plastad på Rosättra Varv. I vinter ska kork läggas på sittytorna också för bästa komfort.



Utrustning: vi har skaffat Windex, logg och vindinstrument Nexus, ny VHF. Plotter Lawrence m egen tillverkad hållare i sittbrunnen gjord av bordsstativ till Lagunabord. Vi ska också köpa AIS, Autopilot, livflotte m.m.