Båten



 Allegro 33


Tekniska data

Längd överallt
9,81 m
Längd i vattenlinjen
8,82 m
Bredd
3,33 m
Djupgående
1,50 m
Deplacement
5,6/6,2 ton
Kölvikt
2,8 ton
Segelyta
49 kvm
Rigg
Masthead - stående på rufftak / genomgående
Kojplatser
6
Ruffhöjd
~1,90
Lystal
1,07
Motor
Volvo Penta MD11 C 23 hk, senare Volvo Penta 2002 / 2020 28 hk
Konstruktör
Lars Olof Norlin

Konstruktion: Skrov och däck i glasfiberarmerad polyester enligt handuppläggningsmodellen. Skrov i enkellaminat, däck och rufftak i sandwichkonstruktion. Rostfria kölbultar.Allegro 33 är en cirka 10 meter lång segelbåt av så kallad kostertyp, vilket gör att den är förhållandevis grundgående, tämligen bred och framför allt har den en spetsgattad akter. Den är byggd i plast, med en utanpåliggande, lång, köl i järn. Riggen är oftast i aluminium och den har 49 kvm segelyta (stor och kryssfock). Den är försedd med inombordsmotor, oftast en diesel på 25-43 hk. Den har fem kojer, pentry och toa.
Allegro 33 tillhör långfärdsseglarens "non plus ultra". En drömbåt för många långfärdsseglare: traditionell, stark och lagom stor. Den ses ofta otrustad med vindroder och vindkraftverk. Det är Lars-Olof Norlins största koster och är byggd i cirka 150 exemplar,
Båten är robust byggd med sin utanpåliggande järnköl och väl skyddade roder och propeller som gör att den tål grundstötningar och kollissioner med flytande föremål. Själva skrovet är också kraftigt dimensionerat med förstärkande stringers. Den kan utan svårighet seglas av en person. Båtarna är rymliga och man får plats med oerhört mycket långseglingsutrustning, livflotte, cyklar och andra mer eller mindre nödvändiga attiraljer.